Toekomstgericht onderwijs en opleiden
Onderwijs en opleiding vormen de basis van onze bijdrage aan een toegankelijke, innovatieve en duurzame gezondheidszorg. Om blijvend te anticiperen op een dynamisch en veranderend zorglandschap, investeren we in een stimulerende en optimale leeromgeving voor de zorgprofessionals en wetenschappers van vandaag en morgen. Ons universitaire onderwijs en onze opleidingen kenmerken zich door een sterke academische vorming, waarin maatschappelijke betrokkenheid en de integratie van technologie centraal staan. Daarnaast ontwikkelen we binnen onze praktijkopleidingen en trainingen steeds meer korte, flexibele leerprogramma’s. Hiermee voorzien we zorgprofessionals van direct toepasbare kennis en vaardigheden, afgestemd op de complexe en diverse klinische praktijk.
September 2024 markeerde de start van een nieuw academisch jaar, een bijzonder moment voor Erasmus MC vanwege de officiële aftrap van het vernieuwde geneeskundecurriculum ErasmusArts 2030. Niet minder dan 446 eerstejaarsstudenten zetten hun eerste stappen op weg naar de artsenbul binnen een opleiding die is ontworpen om aan te sluiten bij de veranderende eisen van de gezondheidszorg. Het beroep van arts is in transitie: patiënten leven langer, zijn mondiger en diverser en hebben vaak meerdere aandoeningen tegelijk. Dit vraagt om artsen die niet alleen deskundige zorgverleners zijn, maar ook effectief functioneren binnen multidisciplinaire zorgteams en nieuwe kennis en technologie kritisch kunnen beoordelen en toepassen. Met ErasmusArts 2030 zet Erasmus MC in op een brede academische vorming, waarbij studenten worden voorbereid op technologische innovaties en worden gestimuleerd om met een sterke maatschappelijke betrokkenheid naar de gezondheidszorg van de toekomst te kijken.