Inbedding duurzaamheid in curriculum Erasmusarts 2030
Duurzaamheid heeft een belangrijke plek verworven in het curriculum van Erasmusarts 2030, het nieuwe onderwijsprogramma van de opleiding Geneeskunde. In het nieuwe curriculum is maatschappelijke betrokkenheid, naast academische vorming en technologie, één van de speerpunten.
Onder andere in een projectperiode van vier weken buigen studenten zich over reële vraagstukken uit de geneeskundige praktijk rondom het thema duurzaamheid. Onderwerpen variëren van bijvoorbeeld het vergroenen van een huisartsenpraktijk tot de stappen die zorgprofessionals kunnen zetten om ervoor te zorgen dat er minder disposables worden gebruikt. Duurzaamheid gaat ook over duurzame volksgezondheid, een onderwerp dat leeft bij studenten en zorgverleners.
In het nieuwe curriculum werken studenten in groepen en doen zij op meerdere plekken onderzoek naar mogelijke oplossingen voor verschillende vraagstukken. Ze kijken daarbij ook verder dan hun eigen vakgebied; interdisciplinaire samenwerking is een rode draad in het nieuwe curriculum dat artsen van de toekomst opleidt tot competente en maatschappelijk betrokken zorgprofessionals.