Maatschappelijk gedreven onderzoek

Maatschappelijk gedreven onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek is een kerntaak van het Erasmus MC. Onze organisatie staat midden in de maatschappij en draagt met wetenschappelijk onderzoek bij aan een gezonde en toekomstbestendige samenleving. Het onderzoek van onze wetenschappers uit verschillende disciplines dient de samenleving en helpt om ziektes en aandoeningen te voorkomen, beter te begrijpen, voorspellen en te behandelen. Naast het klinische, patiëntgebonden onderzoek, vindt er binnen het Erasmus MC ook fundamenteel onderzoek plaats binnen de thema’s Biomedische Wetenschappen en Gezondheidswetenschappen.

Met ons wetenschappelijk onderzoek zijn we in staat antwoorden te vinden die een positieve impact op de samenleving hebben. Van onderzoek voor begrip van het ontstaan van ziekten op de kleinste nanoschaal tot het bevorderen van gezondheid op populatieniveau. Met translationeel onderzoek, implementatie en opschaling vertalen we wetenschappelijke uitkomsten naar de concrete praktijk. Wetenschappelijk onderbouwde digitale en andere technologische innovaties bevorderen de volksgezondheid en leiden tot duurzame en passende zorg in ziekenhuis en thuisomgeving. Bovendien dragen ze bij aan het effectief inzetten van personeel en middelen.

Om de grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, duurzaamheid, verstedelijking en digitalisering aan te gaan, zijn wetenschappers en docenten van de TU Delft, Erasmus Universiteit en het Erasmus MC nauw met elkaar gaan samenwerken. Dat doen zij onder de naam Convergentie, een ecosysteem met een groot en gevarieerd aanbod van kennis en expertise. In dit ecosysteem kunnen onderzoekers en docenten uit het medische domein, technologie en sociaaleconomische wetenschappen gemakkelijk samenwerken. Het onderzoek en onderwijs binnen de Convergentie moet maatschappelijk relevant zijn en gericht op het oplossen van problemen. Daar is volop mee gestart en de eerste successen zijn zichtbaar, bijvoorbeeld in al meer dan 100 peer-reviewed publicaties. De samenwerking heeft in 2023 al zo’n 65 miljoen euro aan externe onderzoeksfinanciering opgeleverd. En er is al veel vernieuwing in onderwijs en opleiding gerealiseerd, zoals met het nieuwe curriculum voor geneeskunde: Erasmusarts 2030.